“De verrukking van tot leven komen”, door Ilse Coolen, oktober 2015

In essentie zijn we allemaal vreugde 

2joyfool Hengelo2

 

Het spelen, het clownen heeft mij ontzettend veel gegeven. Dat zit vooral in het bevrijdende van mezelf ‘te mogen laten gaan’ en dan ontdekken hoeveel humor, hoeveel blijheid dat oplevert.
Mijn insteek hoe ik mijn ervaring in het spelen in mijn werk kan benutten, is dan ook vanuit die hoek.  Ik geloof dat we in wezen allemaal vreugde zijn en dat het mogen spelen ons daar weer mee in contact brengt.

 

 Spelen met verborgen kwaliteiten
Samen met mijn zus heb ik een workshop ontwikkeld ‘Spelen met verborgen kwaliteiten’ . Daarin brengen we de kracht van het ’ je laten gaan’ samen met een waardevol theoretisch model.

Veel mensen kennen de theorie over de kwaliteiten, hebben in hun werk of in coaching te maken gehad met een ‘kernkwadrant’ waarin begrippen als ‘valkuilen’ en ‘allergieën’ inzicht geven in de eigen ontwikkelpunten.( ….dat is echt niet zo saai als het nu klinkt….)

We hebben ontdekt dat iedereen juist ontzettend goed blijkt te zijn in een kwaliteit die zogenaamd nog een ontwikkelpunt was, mits je in de gelegenheid wordt gebracht om je plezier, je impulsen te volgen in het overdrijven van die kwaliteit.

angeel en ilse clownen
 Mijn zus en ik

In zo’n workshop ervaren de deelnemers echt dat ze steengoed zijn in de kwaliteit die ze dachten te ontberen. Ongelofelijk hoe veel plezier dat oplevert! En het daar naar kijken … ik geniet zo van elk brokje energie dat vrijkomt en naar buiten mag bewegen. Met behulp van muziek, een rode neus en verkleedkleren blijken we in staat de omstandigheid te creëren waarin mensen zich durven laten verassen door zichzelf, de teugels laten vieren en daardoor juist balans vinden. En niet via dat wat ‘mis is’, maar juist via dat wat vreugde oplevert. Zo bevestigend voor mij … een pad van vreugde die leidt naar meer van dat!

Leerlingen in de zorg hun eigen kleur laten ontdekken
Ook in mijn werk als docent ‘sociale vaardigheidslessen’ op een MBO heb ik de kans gekregen om mijn clownservaring te benutten voor de leerlingen van de zorgopleiding. In de loop van de jaren heb ik nu een formule ontwikkeld waar ik erg blij mee ben. Ik heb 3 lessen van 2 uur hiervoor gekregen. Als intro aan het spelen laat ik ze de film Patch adams zien en aan de hand van enkele vragen praten we hierover. De film brengt een magische sfeer binnen het ‘schoolse‘. In de volgende les leg ik via een PowerPoint uit waarom we dat doen , dat spelen op school….en de strekking is: buiten het keurslijf van al het opgelegde te stappen; buiten je aangeleerde patronen op zoek te gaan naar wat echt bij je past; je eigen kleuren te kiezen en ondertussen meer begrip te krijgen voor ieders eigenheid.

Dan gaan we spelen. Dit doe ik met de helft van de klas, zodat de groepen wat kleiner en veiliger zijn. De rode neus gebruiken we als duidelijk teken dat je op dat moment speelt en dat in het spel alles mogelijk is. Een verkleedkist biedt verder ondersteuning aan het spel. Ik gebruik 7 overdreven personages , waarmee niemand zichzelf graag identificeert, maar die door daarmee te spelen veel plezier opleveren. Eerst vraag ik van iedereen om contact te maken met hoe het voelt om zo’n personage 078te zijn, ik ben daarin zelf het voorbeeld. En ik geloof dat mijn gekkigheid en plezier daarin hen echt helpt om los te komen. In kleine sketches waarin 2 leerlingen per keer spelen, komen de personages verder tot leven. Iedereen weet dat hij/zij ook in zo’n 2-spel aan de beurt komt.

 

Wat zijn mensen toch mooi…
Het spelen geeft grote hilariteit. Ook het uitzoeken van geschikte kleding is al een onderdeel van het losser worden. Ik wordt ontzettend blij van deze lessen! Er is zoveel plezier, zoveel humor, zoveel losheid, zoveel kwaliteit. Ik merk dat mijn hart zich opent op een manier die ik niet gewend was. Elk stukje waarin iemand zich durft bloot te geven, durft te laten gaan, zich te laten verrassen door zichzelf is goud. Zo’n cadeau, ze geven me de kans hen WERKELIJK te zien. Wat een schoonheid, wat zijn we als mensen toch mooi. En om het binnen de opleiding ‘functioneel’ te maken wat er gebeurt, pak ik na de derde les het thema dat binnen de sociale vaardigheidslessen actueel is erbij. Het onderwerp ‘assertiviteit. Ik laat hen zelf voelen/verwoorden welk personage hen iets te bieden heeft om in assertiviteit te kunnen groeien.

Ilse Coolen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *