Docenten

Kirsten Lüpke

kirsten-2014-04

Ik ben Kirsten Lüpke, oprichtster van ClownSpirit en hoofddocente in de opleiding.
Sinds 2005 geef ik jaartrainingen clownerie en sinds 2011 een 2-jarige clownsopleiding (met een derde verdiepingsjaar)..
Eerst alleen, toen 3 jaar samen met Siebe Fockens in de School voor Clown & Bewustzijn
en sinds 2015 weer onder ClownSpirit.
Daarnaast heb ik een productiegroep en maak ik voorstellingen vanuit ClownSpirit Productions.
Binnen deze opleiding werk ik samen met gastdocenten, die ik binnenhaal voor hun expertise op een bepaald gebied.
Wil je meer over mijn achtergrond lezen, klik dan hier.

 

Maurice Willems

1
 
Maurice geeft in het eerste schooljaar twee dagen les, in het tweede schooljaar één dag.
Vanuit zijn zelfontwikkelde methodiek “Wortels en vleugels” biedt hij een prachtige basis, die we in het clownswerk goed kunnen gebruiken.
In het tweede jaar helpt hij ons om op een organische manier het juiste stemgeluid te vinden bij de personages die we ontwikkelen.

Dit is wat hij over zijn eigen lessen schrijft:

“De Essentie van de Stemschool is het in alle vrijheid stem durven geven aan je verlangens. Het wegnemen van emotionele barrieres om ruimte te geven aan spontaner stemgebruik. Om zo je te verbinden met de Speelvreugde van het natuurlijke kind in jou.

ln de lessen werken we aan een goede ademhaling en aarding van de stem. We besteden aandacht aan de eigenschappen van het instrument stem zoals: resonans, volume, adem, ademsteun, toonhoogte, ritme, harmonie, kortom op de thema’s van goed stemgebruik.

En ook het lichaam zelf, waarin onze stem huist krijgt aandacht middels lichaamsgerichte stemoefeningen.
Immers hoe kom je aan een verankerde geest en een bezield lichaam.
We diepen dit uit door samen spelen, met klank spelen, volop improviseren, vrij uit zingen en vol overgave aan elkaar presenteren. En altijd met veel plezier!”

Klik HIER om naar zijn website te surfen en meer over hem te lezen.

 

 

 

André Besseling

André komt in de eerste twee schooljaren per schooljaar één dag lesgeven in “Improvisatie”.
In het eerste jaar laat hij de studenten ervaren en erop vertrouwen dat er altijd ‘iets is’ om mee te spelen, we hoeven niet zo nodig iets te verzinnen. In het tweede jaar ligt de nadruk meer op ‘hoe bouw je improviserend een boeinende scéne’.

ANDRE BESSELING is oprichter van de Improacademie en een van de belangrijkste grondleggers van improvisatietheater in Nederland.
In 1988 kwam hij in aanraking met Improvisatietheater en sindsdien is hij gepassioneerd met theatersport en improvisatie aan de slag gegaan.
In 1988 richtte hij Theatersport Vereniging Amsterdam op, en begon hij al snel les te geven aan vele andere Theatersportgroepen in Nederland. Ook heeft hij een grote impuls gegeven aan het ontwikkelen van langere improvisatievormen door het bedenken van diverse formats.
Ook was hij een van de eerste spelers die zich bezighield met improvisatietechnieken binnen trainingen en organisaties. Het belang van andere vormen van improvisatietheater leidde tot het initiëren van het grootste improvisatiefestival van Europa, IMPRO-amsterdam.
In 1999 bundelde hij zijn kennis in zijn boek: ‘Theater vanuit het Niets’, het nog steeds veelgebruikte standaardwerk over improvisatietheater. Sindsdien is hij zich onvermoeibaar blijven inzetten en heeft hij vele technieken en oefeningen ontwikkeld die door trainers en improgroepen worden gebruikt. Zijn improambitie volgende heeft dit geleidt tot de oprichting van een aantal professionele gezelschappen en de begeleiding van improgroepen in binnen- en buitenland. André heeft improviseren vertaalt in een eigen methode: de Improcirkel. Een handige en vooral praktische manier om te laten zien hoe improviseren werkt.
In 2002 heeft hij de Improacademie opgericht, een school waar hij deze methodiek doceert en spelers van allerlei niveaus traint in verhalend improviseren. Hij ontving van de stichting  ‘All Improv’ de ‘Life Time Achievement Award’ voor zijn verdiensten voor de ontwikkeling van het improvisatietheater.
De laatste jaren ligt zijn interesse vooral bij solo-improvisatie en storytelling. Zo organiseert hij jaarlijks samen met Richard Roling, het REMI-festival voor solo-impro. (zie: www.remifestival.nl)
Klik hier om naar de website van de Improakademie te surfen.

 

 

Ton Kurstjens

pasfototon

Ton komt in het derde jaar twee dagen lesgeven.
Hij doet een clown-straattheater-project met de derdejaarsstudenten.
Ton is in 1983 (34 jaar geleden!) gestart als clown. Met Duo Het Elftal en Duo Biek heeft hij talloze optredens verzorgd in binnen- en buitenland. Momenteel speelt hij solo als clown Toef. Uitgangspunt is daarbij het met liefde en aandacht improviseren tussen en met het publiek . Op zijn website kun je filmpjes ervan bekijken.
De in de loop der jaren hierbij opgedane ervaringen vormen de basis van de cursussen die hij geeft.
Volgens Ton valt dit allemaal samen te vatten onder de noemer:
“Clownen is zo min mogelijk je best doen en zoveel mogelijk aanwezig zijn.”
Ton geeft les in Nederland, maar is momenteel ook een graag geziene docent bij verschillende Clini-Clownsgroepen in Duitsland. In België geeft hij modules Contactclownen.
Daarnaast heeft hij drie boeken over het clownsvak geschreven: De clown, een wandelend hart (2004), De clown, het innerlijke kind (2007) en The Clown, from Heart to Heart (2010).
Klik HIER om naar zijn website te surfen.

 

Peta Lily

6900279_orig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peta Lily komt speciaal voor de derdejaars uit Londen aangereist om voor verdere verdieping te zorgen. Zij geeft twee dagen les in “The Dark Clown”. Peta laat haar studenten ervaren hoe ze als clown ook met de duistere kanten van het leven kunt spelen. Zeer uitdagende en uitermate boeiende materie.
Omdat dit werk mensen vaak zeer aanspreekt, komt Peta dit najaar (2021) voor 4 volle dagen, zodat alle mensen die eerder deze tweedaage training bij haar hebben gevolgd, dit jaar een verdiepingsslag kunnen maken.
Er mogen meestal wat mensen van buitenaf de opleiding meedoen. Dus mocht je dit willen, neem contact met me op!

Klik hier de documentaire die over haar werk met Dark Clown is gemaakt.
Meer informatie over Peta volgt binnenkort.
Klik HIER om naar haar website te gaan voor meer informatie over Peta zelf en over haar overige werk.

 

Jan Kortie

jankortie

Jan Kortie heeft in het schooljaar 2017/18 onze ‘inspiratiedag’ verzorgd. Hij is toen aan ALLE studenten uit alle jaren van de opleiding een dag stemexpressie komen geven.
Momenteel is daar i.v.m. de coronamaatregelen niet aan te denken. In de toekomst hopen we Jan opnieuw voor zo’n geweldige dag te mogen verwelkomen.

Jan Kortie is stembevrijder.
Hij ontwikkelde in de loop van de afgelopen 25 jaar een onorthodoxe, opgewekte benadering van zingen en schreef daar inmiddels ook een boek over, getiteld Jouw ziel wil zingen.

Jan: “Het is een wijdverbreid misverstand dat zingen een vaardigheid zou zijn die sommigen wél en anderen niet kunnen aanleren. Het is een natuurlijk fenomeen, even natuurlijk als ademhalen en nog natuurlijker dan spreken. Je hoeft dus niet je best te doen om zo goed mogelijk te zingen. Je kunt zingen wat er in jou leeft, moeiteloos. Niemand kan jouw lied beter zingen dan jij. Daarover gaat stembevrijding.”

Surf HIER naar zijn website om meer te lezen.

 

Nader Farman

nader-2

Nader heeft van 2015 t/m 2020 in de eerste twee schooljaren per schooljaar twee dagen lesgegeven in “The art of laughter”.
Afgelopen jaar hebben we, met pijn in ons hart, afscheid van hem als gastdocent genomen. Nader voelde de behoefte om te focussen op bepaalde creatieve projecten, waar hij mee bezig is. Dat is hem van harte gegund.
Dankbaar voor alles wat Nader ons over het clownsvak heeft aangereikt, gaan we dit voortaan meenemen en integreren in de opleiding.

Nader is acteur en coacht acteurs en theatergroepen en clowns en geeft daarnaast sinds de vroege jaren ’80 les in Zwitserland, Frankrijk en Nederland. De clown is één van zijn grote specialiteiten.
Zijn focus ligt op spelplezier, echtheid en speltechnieken zoals incasseren en major-minor.
Dit is wat hijzelf  schrijft:

“What is the art of laughter?

When the student decides to study laughter, there is something a little tragic, because it happens when you don’t expect it, escapes if you try too hard, and shows up when you gave up trying.
What makes people laugh has very little to do with a technique or a skill that you can learn, like acting. It has everything to do with the freedom and the fun you give yourself to be there and just play with the audience. This workshop proposes to discover the unique person in the player that you are.
This work is based on presence: being moved, being touched, as much as being funny.”

Klik HIER om naar zijn website te surfen.