Inhoud Clowns-Opleiding

 IMG_0287

 

“Ieder mens is een clown, maar slechts weinigen
hebben de moed om het te laten zien”.

Charlie Rivel

 

 

De opleiding is bedoeld voor iedereen die zich intensief in de clown, in zichzelf en in ‘de mens’ wil verdiepen. De opleiding geeft je een stevige basis voor het clownsvak als beroep. Daarnaast is het een heerlijk  traject voor persoonlijke ontwikkeling omdat we diep gaan, maar het plezier nooit uit het oog verliezen. Ook erg geschikt voor een ieder die met mensen werkt; trainers, coaches, therapeuten, zorgverleners. Deze training zal je leven ongetwijfeld verrijken en verdiepen.

Elk jaar bestaat uit 20 dagen, gemiddeld om de week één dag. Af en toe is er een twéédaagse.
Oorspronkelijk opgezet als tweejarige opleiding, komt er sinds het schooljaar 2017/18 een derde jaar bij, een verdiepingsjaar. Dit is een extra traject en kan wel of niet gevolgd worden.

Je kunt je per jaar opgeven (alleen het tweede of derde jaar doen kan alleen in overleg).

Het eerste jaar

Stel je de clown voor als iemand die muziek maakt…
In het eerste jaar leer je het instrument, wil zeggen jezelf, steeds beter kennen en bespelen.

Dit is aan de een kant een reis naar binnen…
Contact maken met jezelf,  je hart steeds meer openen. Je steeds bewuster verbinden met je eigen essentie, met alles wat je in de kern bent en altijd bent geweest; de vrijheid, de speelsheid, de liefde, de creativiteit… En je ook steeds bewuster worden van datgene, wat je in de weg staat om in een constante flow met jezelf en het leven te zijn. Het vraagt om grote moed om stukje bij beetje onderdrukte aspecten van jezelf naar het licht halen en te integreren, want het confronteert je vaak met pijn, met verdriet en boosheid die we liever ver wegstoppen. Met belemmerende overtuigingen. Als clown is het nodig om deze aandelen in jezelf vrij te spelen. Want op die manier vergroot je je innerlijke ruimte en daarmee het bereik van je instrument aanzienlijk. Hoe bewuster de clown wordt, hoe groter zijn potentieël. Alles wat je in jezelf hebt bevrijd, heb je beschikbaar als clown. Bij voorbeeld: stel dat je een issue hebt rond ‘je afgewezen voelen’. En stel je wilt later als contactclown voor dementerenden werken. Dan krijg je ongetwijfeld te maken met situaties waar je als clown keihard ‘afgewezen’ wordt. Dementerenden kunnen erg direct zijn. Als je daar niet ‘verlicht’ mee kunt dealen, omdat het steeds langs oud zeer schuurt, heb je als clown een probleem.
Moshe Feldenkrais verwoordde het zo mooi: “Als je weet wat je doet, kun je doen wat je wilt.”
Niks werkt krachtiger is dit proces van bewustwording en ‘jezelf worden’ als een groep met gelijkgestemden. Echt leren contact aan te gaan en aanwezig te zijn bij jezelf en bij elkaar, is dan ook een belangrijk en basaal aspect van de opleiding.
Je leert in het eerste jaar om goed te luisteren en af te stemmen op jezelf, op anderen, op je omgeving. En om echt SAMEN te kunnen spelen.

Aan de andere kant is dit eerste jaar ook een reis naar buiten… jezelf durven laten zien, expressie geven aan wat er in jou leeft en dat delen met je publiek, impulsen durven volgen, ruimte innemen, controle steeds meer durven loslaten, je weer overgeven aan SPELEN.
Je ontwikkelt basale clownsvaardigheden en –technieken zoals fysieke expressie, contact maken, incasseren, spelen met emoties, spelen met status, overtuigingskracht, ruimte innemen, uitvergroten/verkleinen, vertragen, herhalen, clownslogica, spelen met rekwisiten, het gebruik van kleding, spanningsopbouw van een act, stemgebruik, het creëren van komiek.

We sluiten het eerste jaar af met clownsanimatie op straat.

Als gastdocenten maken in het eerste jaar Maurice Willems en Nader Farman deel uit van het team. Beiden komen twee dagen les geven. Je kunt meer over hen lezen onder de kop “Docenten”.

Een dag per schooljaar is gereserveerd als ‘inspiratiedag’. Op deze dag komen ALLE studenten van de opleiding uit alle jaren bij elkaar en krijgen een workshop van een gastdocent. In het schooljaar 2017/18 is dit Jan Kortie met stemexpressie. (zie onder “Docenten”)

 

Het tweede jaar

In het tweede jaar ga je steeds meer ‘muziek maken’ vanuit en met je instrument. Vormgeven en creëren krijgen nu meer aandacht. Je leert over ‘compositie’, de opbouw van je spel, over ritme en de spanningsboog van een scéne.
Je leert ook de minimale en de maximale clown kennen.
Je gaat steeds meer ontdekken, wat jouw eigen kleur en sfeer als clown is en zet dat bewust in.
Je leert dat een beperking kwa vorm juist veel kan opleveren.

We gaan in het tweede jaar een clownspersonage ontwikkelen. Dat betekent ook ‘kleur bekennen’ en ‘ergens voor gaan’. Dat roept vaak het nodige op, wat we dan ook meteen mooi kunnen ‘verlichten’ en integreren. Vervolgens wordt je uitgenodigd om daarmee te spelen met/bij een doelgroep naar keuze. Je zou dat als stage kunnen beschouwen.
We sluiten het tweede jaar af met het maken van act’s en een eindpresentatie.

Daarnaast worden alle ontwikkelingen en vaardigheden uit het eerste jaar verder verdiept.
In beide jaren is er naast de aangeboden lesinhoud veel ruimte voor de persoonlijk processen en leerpunten.

Ook in het tweede jaar komen Maurice Willems en Nader Farman beiden 2 dagen als gastdocenten werken.
lees meer over hen onder het kopje “Docenten”.

Een dag per schooljaar is gereserveerd als ‘inspiratiedag’. Op deze dag komen ALLE studenten van de opleiding uit alle jaren bij elkaar en krijgen een workshop van een gastdocent. In het schooljaar 2017/18 is dit Jan Kortie met stemexpressie (zie onder “Docenten”)

Het derde jaar

Voor alle studenten die na het tweede jaar behoefte hebben aan nog meer verdieping en integratie, is er nu een derde jaar. De twee jaar van de opleiding zijn vaak heel intensief. De meeste studenten gaan door intense transformatieprocessen. Daarnaast wordt er heel veel aangereikt kwa speltechnieken.
In het derde jaar staan verdieping en meer integratie van alles centraal. Zowel van je persoonlijke issues als ook van de speltechnieken. Je wilt je de technieken steeds meer eigen maken, zodat je steeds mooiere muziek kunt maken op je instrument…

In het derde jaar komen twee nieuwe gastdocenten inspiratie en verdieping brengen.
Met grote trots haal ik Peta Lily uit Londen in de opleiding. Haar specialiteit is ‘the dark clown’. Je kunt er meer over lezen onder het kopje “Docenten”.
Ton Kurstjens komt in het voorjaar twee dagen met de derdejaars werken aan een ‘straatproject’.
lees ook over hem meer onder het kopje “Docenten”.
Ook Maurice Willems komt opnieuw voor één dag stemexpressie geven.

Een dag per schooljaar is gereserveerd als ‘inspiratiedag’. Op deze dag komen ALLE studenten van de opleiding uit alle jaren bij elkaar en krijgen een workshop van een gastdocent. In het schooljaar 2017/18 is dit Jan Kortie met stembevrijding (zie onder “Docenten”).


Praktische informatie over de opleiding

Informatie over de docenten van de opleiding

Lees hier meer over de ClownSpirit visie op de clown

 

voeten